Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

fredag 12 november 2010

Utflykt till La Marina

Igår hade vi tänkt att ta vespan till en marknad i La Marina, våra norska grannar hade berättat om marknaden. Vi åkte längs huvudgatan i La Marina men någon marknad såg vi inte till. Vi bestämde oss då istället för att åka ner till stranden där vi hört att många fricampar och mycket riktigt där hittade vi flera ställen där det stod husbilar. Här stod ett gäng bilar precis ovanför stranden, om det blåser kan jag tänka mig att man får sand överallt i bilen.

Utefter en lång sträcka fanns det en rad med hus precis vid havet. Det verkade inte vara många hus som var bebodda nu.

Man såg ända bort till Santa Pola.

Lite vid sidan om husen stod det ytterligare ett gäng med husbilar på en grusplan.

Den här holländska bilen stod i skydd bakom husen, han hade ett helt artilleri med solceller på taket.

En bit upp från havet stod husbilar på en asfaltsparkering. Där såg vi bland annat en svensk Hobby.

Vi har sett att man kan åka till camping La Marina och fylla och tömma tankar, vet inte hur mycket man får betala för det.
När vi kom hem cyklade vi ner till närmsta playan vid camping Marjal. Det är en otroligt fin playa, enligt ett par svenskar som vi träffat på campingen så kan man gå utefter stranden ända till Santa Pola.

För att komma ner till stranden går man över häftiga "boardwalks", dom var verkligen påkostade.

Ni har väl lagt märke till den klarblåa himlen på alla kort? Samma klarblåa himmel har vi idag. Dagarna är mycket längre här nere än hemma i Sverige vid den här tiden. Det börjar ljusna vid 7 på morgonen och det börjar att mörkna vid halv 7 på kvällen. Temperaturen har varit runt 21 grader på dagarna, nu på morgonen är det 14 grader.

1. Vad härligt det låter med värmen och ljuset. Denna årstid är det påtagligt mycket ljusare i Spanien än här. Vad kul att ni hittade Amas port på marknaden. Fömodar att ni åkte vespa och inte husbil dit! Kul också att ni tittade till vårt hus på vägen. Hälsn Marianne och Arne

2. Halva stranden i La Marina är en nudiststrand, den södra delen. Men jag antar att det kanske är lite för kallt nu :-)

Att gå till Santa Pola från Guardamar kräver en liten simtur (eller omväg) för efter dom där "tomma" husen kommer det en pir där rio Segura passerar.

Kul att ni hittade till marknaden och att ni även hittade melittafilter. Marknaden är ju stor och jag tänkte att en skandinavisk affär också kan vara av intresse när man har varit ute på "luffen" en stund :-)

3. Gör nog vår sista husbilstur denna helg för i år, just nu på väg till Göteborg, duggregn, disigt och ca 5+. Hoppas se lite julstämning på Liseberg och efter allt som hör julen till börjar det på allvar ta fart med semesterplaneringen vart ska vi åka?
    Avis på er sköna värme....bara lite;)

4. Såg härligt ut på bilderna, skulle nog gärna befinna mig där istället för här i regn och rusk.

5. Amacasa, intressant att höra det där om nudiststrand, men det var nog som du säger för kallt för nakenbad. Angående promenad till Santa Pola så menade vi från campingens playa, den ligger norr om Guardamar och då även på andra sidan rio Segura. Ska vi till Guardamar, från campingen, då måste vi passera rio Segura.

Marianne, vi åkte vespa dit, det tog 11 minuter från det vi åkte ut från rondellen i Torrevieja och till rondellen in till vår camping.

6. Vad fint det ser ut! Ljust och varmt! Och skönt att kunna stå tillsammans med så många andra husbilar!