Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

fredag 19 april 2013

Det gäller att kolla verkstadspriser

Igår lämnade vi in husbilen för att byta ut den glappande undre spindelleden i fram som vi fick nedslag på besiktningen. Innan vi lämnade in bilen hade jag ringt till två olika Ivecoverkstäder för prisuppgifter. Priset vi fick från Kihlströms i Stockholm var drygt 5.500 kr, priset vi fick från Iveco Stockholm, i Lunda industriområde, var 2.500 kr. Naturligtvis valde vi Iveco Stockholm. Vi var dock lite skeptiska till om det skulle komma några oförutsedda kostnader.

Idag hämtade vi ut bilen efter reparation och till vår glädje hamnade notan på lite drygt 2.500 kr. Som nämnas kan också att vi fick ett himla bra bemötande av personalen. Hur sjutton kommer det sig att den andra verkstaden ville ha mer än dubbelt så mycket betalt????

Summan av kardemumman är att det lönar sig att ringa runt och fråga om pris. En bra sak är väl också att man kan debattera om hur det ser ut med dom olika prissättningarna så kanske fler kommer underfund med att det lönar sig att välja rätt verkstad. En eloge till Iveco Stockholm i Lunda industriområde!!!

7 kommentarer:

  1. Det är absolut värt arbetsinsatsen att ringa runt till ett flertal verkstäder för att be om en prisoffert. Det kan ju vara bra att prata med bekanta och få tips på bra och billiga verkstäder den vägen.

    Vi har också råkat ut för att det diffat hela 8.500 kronor mellan två verkstäder avseende en reparation på en av våra bilar. Det är ju förfärligt att det ska kunna vara sådan skillnad.

    Har t.ex. garantin på bilen/husbilen gått ut, så finns det egentligen inget skäl till att vara märkestrogen avseende enklare reparationer och årlig service !

    Må så gott alla fyra !

    SvaraRadera
  2. Ja, visst måste man ringa runt och kolla! Vad skönt att det inte drog iväg mer i alla fall :_)

    sv: Haha! Jag har verkligen inget emot pensionärer, jag gillar däremot inte när folk är i vägen. Såna som blockerar hela trottoaren eller vägen, såna som stannar preciiiis där rulltrappan tar slut och orsakar kaos, såna som inte flyttar sig undan när dom har packat sina varor klart, osv. Den här gången råkade det vara pensionärer, kunde lika gärna ha varit en skolklass eller ett gäng konferensdeltagare, eller nåt annat gäng – vilket som helst :-)

    Själv är jag också duktig på att vara i vägen, så det är nog en hel del som har varit irriterade på mig :-)

    SvaraRadera
  3. Ja, nog måste man vara på allergen och kolla både det ena och andra. Vi har en del verkstadsbestyr framför oss, så .... Ha dé bra! Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Man upphör aldrig att förvånas, minst sagt. Ha det gott.

    SvaraRadera
  5. Tack för påminnelsen om att man som kund ska vara frågvis, jämföra, ifrågasätta och inte vara godtrogen. En del företag försöker, går det så går det. De tycks inte bry sig om en långvarig kundrelation och nöjda kunder.

    SvaraRadera
  6. Hm, ja man undrar ju verkligen hur prissättningen funkar/inte funkar längre!? Vettel vann o ni slapp se fingret ;-)

    SvaraRadera
  7. Fri prissättning är väl bra, men som kund åker man på ett himla arbete att kolla allt och se vad de tillämpar för priser. Men man är ju tvungen idag, annars blir man skörtad! Tur att ni kollade. Man tror ofta att märkesverkstäderna är duktigast på att ta betalt. Ha det så gott. 3 M

    SvaraRadera