Vårt husbilsliv

I vår blogg kommer vi att berätta om våra resor med vår husbil och hur livet ter sig däremellan. Det är roligt om ni vill lämna en kommentar till våra inlägg. Själva tycker vi det är kul att läsa andras reseberättelser och om deras liv med husbil respektive husvagn. Man får alltid tips och inspiration genom att titta in på alla fina bloggar som finns på nätet.

onsdag 2 december 2015

Läkarbesök i Spanien


Många som ska åka till Spanien är nog lite oroliga över vad dom ska göra om dom blir sjuka, hur är sjukvården och hur fungerar den. Jag, Birgitta, har nu fått prova på en del av vården i området runt Benidorm.

Jag fick en envis infektion som inte ville ge med sig, kom då fram till att jag nog behövde uppsöka läkare för att få hjälp. Av våra närmsta norska grannar fick jag då tipset om en bra "läkarstation" i Albir som dom besökt, den heter Salus , där fanns det personal som pratade norska.

Sagt och gjort, igår åkte vi dit. Vi var lite osäkra på om man måste beställa tid, hur länge besöket skulle ta o.s.v.  Jag gick till kvinnan i receptionen och talade om mina problem, hon bad mig då fylla i ett formulär med lite uppgifter, dels mina persondata, mina besvär och vilket försäkringsbolag jag hade och mitt försäkringsnummer. När det var klart blev jag direkt inkallad till en kvinnlig norsk läkare, det var inga problem med att förstå varandra. Hon undersökte mig och skrev ut medicin. Jag behövde inte betala något utan det skulle dom göra upp med mitt försäkringsbolag, det kanske underlättade att mitt bolag ingår i en norsk koncern, men det vet jag inte. Hela besöket gick väldigt smidigt, mycket bättre än när jag går till min svenska vårdcentral. Därefter var det dags för apoteket, det gick också bra men där fick jag lägga ut pengar som jag sen får kräva tillbaks av mitt försäkringsbolag, tilläggas kan att vi inte behöver betala någon självrisk enligt villkoren.

Sammanfattningsvis, dels vad jag hört av andra och även efter mitt lilla besök hos doktorn, kan jag konstatera att sjukvården här, i och omkring, Benidorm för oss som husbilsfolk/turister fungerar jättebra, man kan känna sig trygg. Hur det är i andra delar av Spanien har jag ingen erfarenhet av.

Nu hoppas vi att jag snabbt kryar på mig så vi kan fortsätta med våra utflykter till fots, per cykel och per bil.

Angående vädret så har det blivit betydligt svalare på nätterna nu, dagarna har dock varit soliga och varma.

4 kommentarer:

  1. Jättebra är vården i Spanien generellt! Har vänner i Torrevieja med samma erf. som du. Mannen fick ett armbrott vid en cykelkur, på två tim. var formalia OCH gipsningen klar! (hemma på akuten 7-8 tim) Återbesöken i Torrevieja har gått lika smidigt då formalia redan fanns i datorerna och han är supernöjd oxå!

    SvaraRadera
  2. Som ni säkert kommer ihåg, så fick ju jag (Bosse) helt plötsligt problem med eksem här nere i vintras och jag begav mig också bort till Albir och efter en halvtimmes väntan fick jag träffa en norsk läkare.
    1 timme och 10 minuter senare var jag "färdigbehandlad" och det efter att ett större antal blodprov tagits och analyserats. Jag fick även en kortisonspruta och efter att läkaren skrivit ut diverse recept knallade vi tvärs över gatan till apoteket.
    2 veckor senare var jag kallad till återbesök hos läkaren till kl. 10.00 och kl. 10.05 kom läkaren ut i väntrummet och önskade mig välkommen tillbaka !
    Eftersom du och Anders, liksom Gerd och jag, är mycket förtjusta i motorsport, så kan man med fog påstå att svensk sjukvård kör i Formel 3 tempo medan den spanska kör i Formel 1 tempo...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns tryggt med ett bra omhändertagande med tanke på att man nu uppnått den åldern när det kan komma lite av varje. Med tanke på motorsport, nu har vi fått en granne som också gillar F1.

      Radera
  3. Kan bara instämma i att det är bra läkare här nere. Allt går bra mycket snabbare här än hemma....kanske för att vi är s.k akutfall. Vi har bara positiva erfarenheter av både läkare och tandläkare även i andra länder. Sverige är inte alltid bäst på allt....:)
    Hoppas du nu blir bra och får hälsan åter.

    SvaraRadera